Några kloka rader från en klok man ...

Har ju fyra stycken böcker av Don Miguel Ruiz - så sjukt bra !! Lite flummiga, men det gäller att ha ett öppet sinne =) Har inget speciellt att skriva just nu eftersom det jag vill skriva om får vänta till senare, och den här dagen har ju det inte hänt något särskilt så jag kopierar en liten lärorik text från en av böckerna ...




"Ta ingenting personligt. Vad du än tänker, vad du än känner så vet jag att det är ditt problem och inte mitt. Det är ditt sätt att se på saker och ting. Det är inget personligt eftersom det är dig det handlar om och inte mig. Andra har sin egen åsikt som stämmer in med deras trosystem, så ingenting dom tänker om handlar i själva verket om mig utan om dom själva. Du kan till och med säga till mig "Miguel, det du säger sårar mig." Men det är inte det jag säger som sårar dig. Du har helt enkelt sår som jag snuddar vid med mina ord. Det är du som sårar dig själv. Jag kan omöjligt ta detta personligt. Inte därför att jag inte tror på dig, eller litar på dig. Utan därför att jag vet att du säger världen med andra ögon, med dina ögon. Du skapar en hel tavla eller film i ditt sinne, och där är du både regissör, producent och huvudrollsinnehavare. Alla andra spelar biroller. Det är din film.
Hur du ser på den filmen är beroende på vilka överenskommelser som du har ingått med livet. Din synpunkt är din egen. Sanningen är bara din. Om du då blir arg på mig så vet jag att det är dig själv du tampas med. Jag är en förevändning för din ilska...
När vi verkligen ser människor som dom är utan att ta det personligt så kan vi aldrig bli sårade på grund av något dom säger eller gör.
Hela världen kan skvallra om dig, med om du inte tar det personligt så berör det inte dig. Någon kan avsiktligt sända ut känslomässigt gift, men om du inte tar det personligt så sväljer du det inte..."




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0